Autor: VASILICĂ MILITARU

Articol apărut în CERTITUDINEA Nr. 129

Sunt adeptul credinţei ortodoxe în Dumnezeu unită cu dragostea de Neamul meu Românesc, așa cum au definit-o martirii români din temniţe. Sunt licenţiat în teologie ortodoxă pastorală din anul 2007 al Facultăţii de Teologie Ortodoxă Andrei Șaguna din Sibiu și fiu duhovnicesc al Eparhiei Iașilor, conform adresei nr. 4325/25.06.2009 emisă din încredinţarea Mitropolitului Teofan al Moldovei și Bucovinei. Prin urmare, sunt un credincios mirean ortodox cu drepturi depline în cadrul cultului Biserica Ortodoxă Română. Biserica Ortodoxă Română  – definită ca Biserica Neamului Românesc potrivit art.5, alin.(2) din Statutul pentru organizarea și funcţionarea B.O.R. – este comunitatea ce cuprinde 13.986.896 de credincioși ortodocși, conform datelor ultimului recensământ.

Aprob afirmaţiile profesorului Florin Colceag din dialogul recent cu Anca Alexandrescu: „Biserica e o instituţie; Dumnezeu este Creatorul […]. Și Biserica trebuie să se întoarcă spre Dumnezeu […]. Biserica se ocupă cu exploatarea imaginii [lui Dumnezeu – n.n.]”.

Era în 9 ianuarie 1990. Revoluţia eșuase într-o lovitură de stat iar actele postrevoluţionare erau continuate numai de anumiţi iniţiaţi ai sistemului.

Spre exemplu, în seara zilei cu pricina, un Grup de „revoluţionari aleși“ (oare de cine, când și cum?) se întâlneau în casa lui Andrei Pleșu – proaspătul Ministru al Culturii, un fost adept al celebrei Mișcări Transcedentale și membru fondator al Grupului pentru Dialog Social, ai cărui nași erau Silviu Brucan și miliardarul George Soros.

Fondatorii celuilalt Grup erau „aleșii“ Bartolomeu Anania, Daniel Ciobotea, Teodor Baconschi, Iustin Marchiș și Teodor Crâșmaru – trei preoţi călugări, un preot de mir și un teolog mirean.

Cu o seară înainte, același Grup revoluţionaro-bisericesc fusese convocat de Bartolomeu Anania în garsoniera acestuia iar în seara următoare se prezentau să-și primească binecuvântarea guvernamentală. În mod firesc, o astfel de iniţiativă bisericească ar fi avut nevoie de binecuvântarea unui episcop din Sfântul Sinod, dacă nu chiar a Patriarhului.

Și uite-așa a luat fiinţă Grupul de Reflecție pentru Înnoirea Bisericii – cea mai necanonică și nestatutară organizaţie bisericească din istoria Bisericii Ortodoxe Române, de la înfiinţarea acesteia până în prezent. Ce coincidență stranie ca cele două grupuri – Grupul pentru Dialog Social și Grupul de Reflecţie pentru Înnoirea Bisericii – să fie nășite de același filosof Andrei Pleșu și amândouă să fie lansate pe repede înainte la începutul lui ianuarie 1990!

Practic, Grupul de Reflecție al cărui președinte (sic!) declarat era Daniel Ciobotea a condiționat prioritar și a controlat total activitatea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în intervalul ianuarie-aprilie 1990. La acea vreme, acesta era alcătuit din 18 mitropoliți și episcopi, inclusiv Patriarhul.

Prima şedinţă canonică și statutară a Sfântului Sinod avusese loc între 3-4 ianuarie 1990 și trasase câteva dintre obiectivele înalţilor prelaţi ortodocşi. Printre altele, s-a hotărât completarea scaunului vacant de Mitropolit al Moldovei şi Sucevei, revizuirea Statutului şi regulamentelor B.O.R., reconstruirea bisericilor demolate în timpul regimului comunist, catehizarea copiilor, tinerilor şi adulţilor prin reintroducerea învăţământului religios în școli și licee, reînviorarea operei de caritate a Bisericii, reorganizarea învăţământului teologic, intensificarea activităţii misionare şi culturale a Bisericii în spitale, armată și închisori, promovarea reconcilierii şi înfrăţirii românilor de pretutindeni.

Dovada că gruparea revoluționară nu era interesată de susținerea Sfântului  Sinod, este faptul că agenda de lucru reformatoare (sic!) promovată de Grup era copia fidelă a hotărârilor din ședința sinodală de la începutul lui ianuarie. În fapt, Grupul de Reflecție dorea să-și impună anumiți „aleși“ în structurile de conducere ale Bisericii.

Teodor Baconschi a definit, în anul 2015, optica Grupului reacționar: „Aceşti mitropoliţi, săracii, erau unul mai compromis decât altul. Acesta a specificat pentru Digi 24: „Evident că în 50 de ani, prin imixtiunea permanentă a Securităţii în viaţa Bisericii, prin recrutări sau prin şantaj, prin alte forme de presiune, au ajuns să îşi pună în Sinod oameni loiali sau oameni controlabili. Cu această poză de finiş ne-a prins Revoluţia.

Baconschi s-a declarat ucenic al eruditului Bartolomeu și admirator al ecumenistului reformist Daniel. Atunci să vedem cine erau cele două personaje emblematice pentru Baconschi.

Bartolomeu Anania a fost informator al Securității și a fost trimis în S.U.A., între anii 1966-1976, cu misiunea de a anihila Episcopatul ortodox al dizidenței românești și de a-l subordona Bisericii din țară controlată de Securitate.

Daniel Ciobotea – promotor activ al ecumenismului la nivel internațional – a studiat timp de 4 ani teologia protestantă și catolică în Franța și Germania, între anii 1976-1980, și a locuit apoi, timp de 8 ani, în Elveția, unde a fost lector și director adjunct al Institutului Ecumenic de la Bossey, între anii 1980-1988. La data de 7 august 1987 a fost primit în monahism. Fiind director ajunct și conferențiar în Elveția, Daniel nu avea timp de ședere în România decât în vacanţa de vară. Regulamentul monahal prevede stagiul minim obligatoriu, pentru un candidat la călugărie, de un an și 3 luni de viețuire efectivă în mănăstire și cuprinde trei trepte: frate, rasofor și monah. Sfintele Canoane Ortodoxe sunt și mai drastice. Prin urmare, Daniel Ciobotea a intrat în mod fraudulos în cinul monahal, prin încălcarea Regulamentului pentru organizarea vieţii monahale și a zeci de Sfinte Canoane ale Ortodoxiei referitoare la monahi.

De asemenea, în anii în care Anania și Ciobotea se plimbau nestingheriți – cu acordul Securităţii comuniste – în afara graniţelor, unor profesori universitari emeriţi ai României li se refuza viza pentru participarea la orice conferinţă știinţifică internațională. Din pură întâmplare, anonimul ecumenist, cu dosarul de Securitate ars la Revoluţie, a ajuns patriarhul României iar diversionistul dizidenţei românești din S.U.A. a ajuns mitropolitul Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului! Astfel de personaje „curate“ acuzau Patriarhul – ce păstorea numai de trei ani Biserica – și sinodalii de colaborare cu Securitatea și cu regimul comunist.

Bartolomeu Anania a expus modul fraudulos și abuziv în care membrii acestei organizații, cu origini oculte, au participat la una dintre ședințele sinodale: „A doua zi, după ce am ieșit de la Mazilu (care a salutat înființarea Grupului), am cerut prin telefon să fim primiți de Sinodul Permanent, despre care știam că se află la București, pentru o sesiune extraordinară în cursul după-amiezii. I-am găsit pe sinodali în sala de ședință, aproape speriați, neștiind ce e cu noi […]. Am luat cuvântul și i-am informat despre crearea Grupului de Reflecție pentru Înnoirea Bisericii, despre structura și principiile lui, insistând asupra unor obiective pe care fondatorii lui le formulaseră cu numai câteva ore în urmă“.

Vă invit – ca un exercițiu de imaginație – să reflectați la ce ar însemna astăzi o tentativă a unui O.N.G. de a convoca prin telefon o ședință a Sfântului Sinod, cu impunerea participării reprezentanților respectivei organizații juridice non-guvernamentale! O simplă dezvăluire a unor abuzuri clericale este catalogată în zilele noastre drept un „atac la Biserică“ și implicit la securitatea națională. Or, o reactualizare a Grupului de Reflecție ar fi înfierată astăzi ca „eretică“ și „neomarxistă“.

Primul efect al înființării Grupului de Reflecție a fost autosuspendarea Patriarhului Teoctist din scaunul patriarhal și din toate funcțiile ce derivau din această demnitate bisericească. Acesta a anunțat hotărârea în Ședința Sfântului Sinod din 18 ianuarie 1990 și s-a retras la Mănăstirea Sinaia.

Intențiile ascunse ale Grupului de presiune au fost dezvăluite recent de Teodor Baconschi: „Un înlocuitor posibil era chiar Anania, avea vârsta, prestigiul, calibrul intelectual pentru a râvni la poziţia de Patriarh. Singurul candidat plauzibil nu a vrut să intre aşa prin alungarea celuilalt, prin presiunea străzii.

În aceste condiții, gruparea reacționară a recurs la implantarea unei marionete la vârful Bisericii. Anania, liderul informal al Grupului, a relatat în Memoriile sale despre tentativa eșuată de întronizare a bătrânului Ilie Cleopa ca Patriarh al Bisericii, în locul lui Teoctist.

Într-un dialog dintre preotul Constantin Galeriu și părintele Ilie Cleopa, primul recunoștea planul oneros al Grupului pentru înlăturarea Patriarhului Teoctist: „Păi așa ne hotărâsem, cu Anania (Bartolomeu – n.n.), cu Daniel (Ciobotea – n.n), noi să ținem administrația. Noi trei ne ocupam de ea, iar cuvioșia voastră: cuvânt, slujbă și reprezentare).

Sfintele Canoane – a căror respectare este considerată un argument al adjudecării Ortodoxiei ca adevărata Biserică creștină în raport cu Biserica catolică – precum și Statutul pentru organizarea și funcționarea B.O.R., nu prevedeau și nu prevăd posibilitatea nominalizării unui Patriarh de către o grupare constituită ad-hoc în casa unui ministru. Mai ales că din acea grupare nu făcea parte niciun episcop.

Grupul de Reflecție și-a atins rapid primul obiectiv. Locul patriarhului a fost luat de o locotenență rotativă a mitropoliților din Sfântul Sinod – cu încălcarea flagrantă a prevederilor Statutului B.O.R. – desfășurată din 20 ianuarie până în 4 aprilie 1990. Prin teroarea psihologică asupra sinodalilor și în absența Patriarhului Teoctist, Grupul a impus în Sfântul Sinod prima garnitură de figuri „alese“, prin înființarea unor noi posturi de episcopi.

În data de 21 februarie 1990, Consiliul Provizoriu de Uniune Națională – constituit în 9 februarie 1990 – a adoptat și emis decretele de recunoaștere a 4 episcopi și arhierei vicari care deveneau membri cu drepturi depline în Sfântul Sinod: Daniel Ciobotea, Casian Crăciun, Serafim Joantă și Andrei Andreicuț.

Toate cele 4 decrete, emise de C.P.U.N. printr-un abuz de putere, sunt lovite de nulitate. C.P.U.N. avea rolul unui Parlament provizoriu cu puteri limitate doar pentru chestiunile urgente până la primele alegeri libere și nu avea dreptul legal și constituțional să emită decrete de recunoaștere a unor membri ai Sfântului Sinod al cultului Biserica Ortodoxă Română. Dovadă că toate celelalte decrete viitoare de recunoaștere a episcopilor au fost decrete prezidențiale. C.P.U.N. nu a respectat prevederile art. 20 ale Decretului nr. 150 din 19 iunie 1974: Şefii cultelor, precum şi mitropoliții, arhiepiscopii, episcopii, superintendenții, administratorii-apostolici, vicarii administrativi şi alţii, avînd funcţii asemănătoare, aleşi sau numiţi în conformitate cu statutele de organizare ale cultelor respective, nu vor fi recunoscuţi în funcţie decât în baza aprobării date prin decret prezidenţial, la propunerea Consiliului de Miniştri, în urma recomandării Departamentului Cultelor.

Practic, actualului patriarh al B.O.R. nu i-a fost recunoscută funcția de episcop vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei și Caransebeșului potrivit legislației în vigoare din ianuarie 1990. Paradoxal este faptul că Daniel Ciobotea – președintele Grupului de Reflecție care contesta tocmai legitimitatea morală a episcopilor colaboraționiști – a fost propus pentru funcția de episcop vicar și apoi hirotonit în demnitatea de episcop de către mitropolitul Nicolae Corneanu, care recunoscut public și a primit decizie definitivă de colaborator al Securității comuniste.

Graba cu care Daniel Ciobotea a fost impus în mod ilegal în Sinodul B.O.R. era justificată de noua țintă a grupării reacționare – ocuparea funcției de Mitropolit al Moldovei care asigura, conform cutumei, viitorul post de patriarh. Rataseră deja înlocuirea rapidă a Patriarhului Teoctist. Odată ce Daniel a ajuns în Sinod, s-a trecut la pasul următor. Proaspătul Președinte ales al României postdecembriste, Ion Iliescu, emitea primul său decret prezidențial, de parcă România nu avea alte priorități. Decretul prezidențial nr.1 din 30.06.1990 îl recunoștea pe Daniel Ciobotea – numit ilegal ca episcop vicar, întrucât nu fusese recunoscut legal printr-un decret prezidențial – în funcția de arhiepiscop al Iașilor și mitropolit al Moldovei și Bucovinei.

În data de 4 aprilie 1990 Teoctist se întorcea în palatul Patriarhal. Puciul bisericesc eșuase iar Statutul prevedea că acesta își poate relua funcţia, neocupată în cele trei luni de vacantare.

Teodor Baconschi concluzionează, peste ani: „Revenirea Patriarhului Teoctist a consolidat tendinţele de restaurare care se manifestau în 90. Era tensiunea dintre Revoluţie/Reformă şi Restauraţie, adică revenirea discretă la actorii şi obiceiurile de dinainte de 1989.

Anii au trecut și tinerii lei reformiști au ajuns la vârsta septuagenară contestată de ei vechilor sinodali colaboraţioniști. Tot în mod paradoxal, societatea românească avea să afle că mulţi dintre noii ocupanţi ai scaunelor episcopale fuseseră la rândul lor informatori ai Securităţii comuniste. Deci, ca și în cazul conducerii politice feseniste, eșalonul doi al sistemului securisto-comunist a înlocuit vechea conducere bisericească, dar mai lent.

Unica reformă în Biserică a fost implementarea unei organizări remarcabile a instituţiei Bisericii cu veleităţi funciare și financiare mai puternice decât propovăduirea credinţei creștine în rândul românilor. Predarea religiei în școli s-a dovedit un fiasco naţional, tineretul fiind astăzi marele absent din viaţa Bisericii. Datele preliminare ale ultimului recensământ atestă că numai 73,4 % dintre cetăţenii români recenzaţi s-au declarat de religie ortodoxă. Faţă de recensământul din anul 2011 cu 16.367.267 de credincioși ortodocși, în anul 2022 au mai rămas doar 13.986.896. În 11 ani, Biserica Ortodoxă Română a pierdut 2,3 milioane de credincioși.

Astfel se împlinesc cuvintele Unicului Patriarh al Bisericii: „Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ?“.

Loading