Conform prevederilor Art. 83, alin. (3) din Constituția României, privind prelungirea mandatului de Președinte al României, și Art. 97 alin. (1) privind vacanța acestei funcții, începând din 22 decembrie 2024, Klaus Werner Iohannis n-a mai fost președinte. El a devenit, potrivit Art. 258 din Codul Penal, alineatele 1, 2 și 3, un uzurpator de calitate oficială. Adică un infractor care s-a încuiat la Cotroceni și n-a mai vrut să plece. Acesta a fost însă doar finalul „apoteotic” a două mandate de președinte la fel de infracționale prin abuzurile făcute la vedere.

De aceea, la inițiativa liderului partidului S.O.S. România (Diana Iovanovici Șoșoacă), reputatul avocat și profesor universitar Verginia Vedinaș (deputat S.O.S.), a întocmit o propunere parlamentară pentru constituirea unei Comisii de anchetă privind sumele de bani cheltuite de Klaus Werner Iohannis pe durata celor două mandate. Propunerea va fi prezentată în Parlament de liderul de grup al S.O.S. România, deputatul Dumitru Coarnă. Iată textul inițiativei, susținute și de grupul parlamentar din Senat al Partidului S.O.S. România. (M.M.)

_________________________

PROPUNERE

privind constituirea unei comisii de anchetă privind sumele de bani cheltuite pe durata celor două mandate ale fostului Președinte al României KLAUS WERNER  JOHANIS  (2014 – 2025) în vederea exercitării competenței acestuia, cu precădere a atribuțiilor de politică externă în conformitate cu prevederile constituționale

În temeiul art. 64 alin. (4) din Constituția României și al art. 74 -75 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicată M.Of.nr.1181/27 noiembrie 2024, Grupul parlamentar al Partidului S.O,S. România, cu susținerea colegilor din alte grupuri parlamentare, conform listei de semnături atașate, propune constituirea unei comisii speciale de anchetă privind sumele de bani cheltuite pe durata celor două mandate ale fostului Președinte al României KLAUS WERNER  JOHANIS  (2014 – 2025) în vederea exercitării competenței acestuia, cu precădere a atribuțiilor de politică externă în conformitate cu prevederile constituționale.

          I. Situația de fapt și fundamentarea propunerii

          1. În perioada 2014 – 2024, domnul KLAUS WERNER  JOHANIS a exercitat funcția de președinte al României. Conform prevederilor art. 83 din Constituție, mandatul acestuia s-a încheiat la data de 21 decembrie 2024, însă fostul Președinte, prevalându-se de o anumită mențiune făcută în Decizia CCR nr. 32 din 6 decembrie 2024, și-a continuat exercitarea mandatului până la data de 12 februarie 2025, când și-a dat demisia din funcție. Este vorba despre par. 22 conform căruia ”Curtea, având în vedere complexitatea și durata în timp a operațiunilor electorale necesare ulterior pronunțării prezentei decizii, constată aplicabilitatea art.83 alin. (2) din Constituție, potrivit căruia Președintele României în funcție „exercită mandatul până la depunerea jurământului de Președintele nou-ales”.

          În opinia partidului nostru și a susținătorilor din listele atașate, prelungirea mandatului de către Curtea Constituțională  și exercitarea lui efectivă peste termenul prevăzut de Constituție s-a făcut în mod ilegitim, motiv pentru care în Parlament au fost inițiate demersuri pentru suspendarea acestuia din funcție.

          Aceste demersuri au fost respinse de către acesta din urmă, însă ultimul dintre acestea, care urma să fie supus aprobării cu șanse de a fi aprobat, a  determinat demisia fostului Președinte în preziua depunerii moțiunii, ceea ce echivalează cu recunoașterea implicită  de către fostul Președinte a neconstituționalității rămânerii sale în mandat și teama că se va ajunge la demiterea lui, după derularea procedurii.

2. Între atribuțiile pe care Constituția le prevede pentru Președintele României se regăsesc și cele de politică externă. Ele își au temeiul în art. 80 alin. (1) din Constituție:”(1)Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.”, la care se adaugă, în principal art. 91, conform căruia Art. 91: Atribuţii în domeniul politicii externe. (1)Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege. (2)Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.  (3)Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României.”

Acestor atribuții se adaugă cele prevăzute de art. 148 alin. (4) conform cărora ” Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din actul aderării şi din prevederile alineatului (2).”

3. Una din modalitățile prin care se concretizează exercitarea altor atribuții o reprezintă vizitele în alte state, putând fi vorba despre vizite de prietenie, vizite oficiale, acestea inițiate de titularul funcției sau de cei din statele unde are loc vizita, participarea la diferite reuniuni internaționale.

În spațiul public au existat diferite dezbateri privind sumele de bani exorbitante efectuate cu aceste cheltuieli, generate de închirierea unor avioane particulare la costuri cu același caracter, în mod nejustificat și nelegitim, prin prisma situației financiare deficitare cu care se confruntă România.

Un alt aspect important discutat în spațiul public este cel al lipsei de eficiență a acestor vizite, în contextual în acre ele nu s-au concretizat în niște rezultate care să aducă beneficii către România, țara al cărei Președinte a fost domnul  KLAUS WERNER  JOHANIS.

Se pare că acesta nu a fost mereu sau în cea mai mare parte conștient de acest adevăr,  s-a comportat ca și când și-ar conduce propria țară sau o țară inventată de el, ceea ce s-a întors împotriva intereselor României, în special prin sumele de bani cheltuite inutil pe vizite care s-au asemănat mai mult cu niște vacanțe, decât cu niște vizite de stat.

Ca să nu mai spunem, că acesta a fost însoțit întotdeauna de soția sa, care s-a comportat ca o veritabilă ”Primă – Doamnă”, în condițiile în care un asemenea statut juridic nu este recunoscut de Constituția României, așa cum există în alte state, ceea ce îi conferă în cadrul acestora  anumite prerogative.

Remarcăm faptul că a fost președinte ales după 1990 care a înțeles să-și exercite astfel funcția.

II. SOLICITĂRI

 Instituția Președintelui României este susținută financiar din bani publici.

          Cheltuirea banilor publici trebuie să se facă în condiții de economicitate, eficacitate și eficiență.

          Se impune clarificat dacă această exigență a fost respectată în ceea ce privește cheltuirea banilor publici de către fostul Președinte KLAUS WERNER JOHANIS în perioada celor două mandate ale sale.

          În acest sens, propunerea noastră vizează două obiective:

  1. Constituirea unei comisii speciale de anchetă privind sumele de bani cheltuite pe durata celor două mandate ale fostului Președinte al României KLAUS WERNER  JOHANIS (2014-2025) în vederea exercitării competenței acestuia, cu precădere a atribuțiilor de politică externă în conformitate cu prevederile constituționale;

Propunem ca această Comisie  să  fie formată din 11 membri și să aibă următoarele obiective:

A. Sumele alocate pentru Administrația Prezidențială în perioada celor două mandate, defalcate pe fiecare an.

B. Sumele cheltuite pentru vizitele de prietenie, vizitele oficiale sau toate celelalte deplasări externe realizate efectiv de  fostul Președinte și delegația care l-a însoțit în aceste mandate.

C. Sumele alocate pentru transportul în și din statele respective.

D. Sumele alocate pentru susținerea deplasării soției fostului Președinte.

E. Analiză a eficienței diplomatice și economice a acestor vizite.

2. Sesizarea Curții de Conturi a României, care, în temeiul art.140 din Constituția României, care prevede următoarele: ”Curtea de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public. În condiţiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curţii de Conturi se soluţionează de instanţele judecătoreşti specializate.”

Potrivit art.140 din Constituție și art.3 alin.(3) din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cerem Parlamentului să aprobe, prin hotărâre, efectuarea unui control din partea acesteia cu privire la legalitatea, eficiența și eficacitatea cheltuirii de către instituția Președintelui României și Administrația Prezidențială a sumelor de bani alocate de la bugetul de stat în cadrul exercitării de către acesta a atribuțiilor de politică externă în perioada celor două mandate ale fostului Președinte KLAUS WERNER  JOHANIS.

Supunem aprobării Camerei Deputaților propunerea noastră.

                   DIANA IOVANOVICI ȘOȘOACĂ

Președinte S.O.S. România

Loading