Autor: MIRON MANEGA
Articol apărut în CERTITUDINEA Nr. 129

În subsolul unui text mai vechi, publicat de mine prin 2016, pe site-ul certitudinea.ro, a fost postat următorul „comentariu”, semnat de un oarecare „Dacian”:
„NAȚIONALISM = 1.Doctrină politică bazată pe apărarea (uneori exagerată) a drepturilor și aspirațiilor naționale; 2. Atitudine care are în vedere, în primul rând, apărarea drepturilor și aspirațiilor naționale (însoțite, în anumite împrejurări, și de xenofobie); 3. Ideologie și politică care urmărește întreținerea izolării și ațâțarea neîncrederii și urii între diferite naționalități. Tendință de a aprecia exclusiv și exagerat tot ceea ce aparține propriei națiuni; 4. Politică și ideologie care urmăresc întreținerea izolării și ațâțarea urii de rasă și naționalitate. ◊ tendință de a aprecia exclusiv și exagerat tot ceea ce aparține propriei națiuni”.
La aceste definiții de dicționar, „Dacian” adaugă următoarea „concluzie”:
„Naţionaliştii democraţi diferă de cei liberali, de cei socialişti, de cei ecologişti, de cei monarhişti PRIN FORMELE DE MANIFESTARE A DUȘMĂNIEI, URII, IMORALITĂȚII ȘI INDECENȚEI PUBLICE”.
Fac următoarele precizări, pe care „autorul” le-a omis:
1. Prima definiție este preluată din DEX 1998.
2. A doua definiție este preluată din NODEX 2002 (Noul Dicționar Explicativ 2002).
3. A treia definiție este preluată din DN 1986 (Dicționarul de Neologisme 1986).
4. A patra definiție este preluată din MDN 2000 (Marele Dicționar de Neologisme 2000).
În treacăt fie spus, definițiile sunt destul de diferite și chiar contradictorii între ele, în funcție de „trendul” politic sau geopolitic al momentului. Pe de altă parte, „Dacian” a făcut o alegere selectivă a definițiilor, evitând cu grijă pe cea din DEX 2009, care reprezintă, de fapt, sensul de bază al conceptului de naționalism: „Ideologie și politică derivate din conceptul de națiune, care a contribuit în sec. XVIII-XX la cristalizarea conștiinței naționale și la formarea națiunilor și statelor naționale”.
Mi se pare evident că intenția așa-zisului „Dacian” este de a-i trage de urechi pe naționaliști, pe considerentul (nerostit, dar implicit) că sunt „dușmani ai poporului”. Deci postarea sa nu a fost făcută cu scopul de a ne școlariza, ci de a ne înjura. Cred însă că, încercând să fie subtil, „Dacian” n-a reușit decât să fie grosolan, contrazicându-se chiar în primele două definiții selectate de el. S-o luăm pe prima: „NAȚIONALISM = Doctrină politică bazată pe apărarea (uneori exagerată) a drepturilor și aspirațiilor naționale”. Păi definiția este onorantă pentru termen, căci el înseamnă, repet, „doctrină politică bazată pe apărarea drepturilor și aspirațiilor naționale”! Ceea ce nu are nimic negativ, chiar dacă „uneori” această apărare este „exagerată”. „Uneori exagerată” înseamnă abatere de la fond, deci o excepție de la regulă. Excese de atitudine au existat întotdeauna, oriunde și oricând, în legătură cu orice idee, curent, concepție, credință religioasă etc, dar ele nu anulează și nu se substituie esenței echilibrate a sensului. Există excese și în naționalism, evident, iar acestea apar, de regulă, atunci când valorile naționale sunt călcate în picioare. Însă atunci vina o poartă cei care jignesc sau batjocoresc aceste valori. Nu poți întărâta la infinit un câine și acesta să nu te muște. Dar asta nu înseamnă că trebuie să stârpești toți câinii de pe pământ…
Un comentariu aproximativ identic se poate aplica și celei de-a doua definiții selectate de ”Dacian”: „NAȚIONALISM = Atitudine care are în vedere, în primul rând, apărarea drepturilor și aspirațiilor naționale (însoțite, în anumite împrejurări, și de xenofobie)”. Intervenientul încearcă, la fel, să definească sensul principal prin cel particular din paranteză.
Ultima parte a postării lui „Dacian” nu este extrasă din niciun dicționar. Vine din adâncul sentimentelor sale tulburi, din cea mai sinceră ură față de ideea de naționalism: „Naţionaliştii democraţi diferă de cei liberali, de cei socialişti, de cei ecologişti, de cei monarhişti PRIN FORMELE DE MANIFESTARE A DUȘMĂNIEI, URII, IMORALITĂȚII ȘI INDECENȚEI PUBLICE”. Mie mi se pare că virulența, încrâncenarea viscerală cu care este scrisă această frază otrăvită și globalizantă, se potrivește mai degrabă autorului. Ura este chiar a lui și este totală și irevocabilă. Ea face imposibilă orice formă de dialog.
Naționalismul are și el formele lui de impostură: naționalismul de fotoliu, de cafenea, de tribună, de cârciumă etc. Cea mai jenantă formă este aceea a a naționalismului de stadion care, ca și celelalte, nu-și asumă responsabilitatea morală a opțiunii dar este, în plus, foarte gălăgios și vulgar. Toate circumscriu, împreună, numeroasa comunitate a patriotarzilor, care compromit naționalismul autentic. „Dacian” nu face nicio nuanțare în acest sens, el respinge și urăște orice formă de naționalism, deci tot ce este național. Din punctul ăsta de vedere ar putea fi considerat superior „patriotarzilor”, dacă ar fi sincer. Dar ce valoare poate avea sinceritatea unui om care se ascunde în spatele unui paravan, al unui nume fals, conspirativ? (a nu se confunda cu pseudonimul, care este un nume adoptat la vedere)… Eminescu îi împărțea pe vorbitorii nativi de limbă română în două categorii: „români” și „romunculi”. „Dacian” (pe care, luînd ca indiciu adresa de mail, cred că-l cheamă, de fapt, Sandu) face parte din a doua categorie. Nu știu de ce, dar îi urăște pe români, în rândul cărora nu vrea cu niciun chip să se încadreze, deși scrie foarte bine românește. Nu vrea sau nu poate. Căci, vorba lui Grigore Vieru, „ca să fii român, trebuie să poți”.
Oare pînă să aducă acest cuvînt nu era dragoste de țară și neam?
De multe ori originea cuvîntului nu prea mai are legătură cu ce a ajuns la noi. Cînd și cine schimbă înțelegerea cuvintelor?
nātĭo, ōnis, f. [nascor], a being born, birth; hence, transf.
I. Personified, Natio, the goddess of birth: Natio quoque dea putanda est, quae, quia partus matronarum tueatur, a nascentibus Natio nominata est, Cic. N. D. 3, 18, 47 (al. Nascio).—
II. A breed, stock, kind, species, race (rare but class.; syn.: genus, stirps, familia): in hominibus emendis si natione alter est melior, emimus pluris, etc., Varr. L. L. 9, § 93 Müll.; Auct. B. Alex. 7, 3: natio optimatium, Cic. Sest. 44, 96: officiosissima candidatorum, id. Pis. 23, 55.—Also in a contemptuous sense, a race, tribe, set: salvete, fures maritimi, Famelica hominum natio, quid agitis? Plaut. Rud. 2, 2, 6: vestra natio (Epicureorum), Cic. N. D. 2, 29, 74: ardelionum, Phaedr. 2, 5, 1.—Of animals: praegnantes opere levant: venter enim labore nationem reddit deteriorem, Varr. R. R. 2, 6, 4; cf. id. L. L. 9, § 92 Müll.; and: in pecoribus quoque bonus proventus feturae bona natio dicitur, Paul. ex Fest. p. 167 Müll.—Transf., of things, a sort, kind (post-Aug.): nationes in apium naturā diximus, Plin. 22, 24, 50, § 109: cera natione Pontica, id. 21, 14, 49, § 83; cf. id. 12, 25, 55, § 125.—
B. In a more restricted sense, a race of people, nation, people (used commonly in a more limited sense than gens, and sometimes as identical with it; cf.: gens, populus; usually applied by Cicero to distant and barbarous people): nam itast haec hominum natio; in Epidamniis Voluptarii, etc., Plaut. Men. 2, 1, 34: omnes nationes servitutem ferre possunt: nostra civitas non potest, Cic. Phil. 10, 10, 20; cf.: exteris nationibus ac gentibus ostendere, etc., id. Font. 11, 25: ne nationes quidem et gentes, id. N. D. 3, 39, 93; cf., in the reverse order: omnes exterae gentes ac nationes, id. Imp. Pomp. 11, 31: per omnes gentes nationesque, Quint. 11, 3, 87: eruditissima Graecorum natio, Cic. de Or. 2, 4, 18: Judaei et Syri, nationes natae servituti, id. Prov. Cons. 5, 10: immanes ac barbarae nationes, id. Q. Fr. 1, 1, 9, § 27: quod eas quoque nationes adire volebat, Caes. B. G. 3, 7: Suevi majorem Germaniae partem obtinent, propriis adhuc nationibus nominibusque discreti, Tac. G. 38: Gannascus, natione Canninefas, id. A. 11, 18: patre Camissare, natione Care, matre Scythissā natus, Nep. Dat. 1, 1: NATIONE CILIX, Inscr. Fabr. p. 495, n. 189; so in connection with names of cities: NATIONE ARRETIO, Inscr. Don. cl. 6, n. 181.—
2. Ad Nationes, the name of a portico in Rome, built by Augustus, where the images of all known nations were set up: ante aditum porticūs Ad Nationes, Plin. 36, 5, 4, § 39; cf. Serv. Verg. A. 8, 721.—
3. In eccl. Lat., like gens, and the Gr. ἔθνος, opp. to Christians, the heathen: per deos nationum, Tert. de Idol. 22.